tisdag 12 juli 2011

RÖDA GUBBAR OCH AHS VIOOL

Jag blir lycklig av den egna lilla skörden av jordgubbar =). Olika stora, men alla lika söta och goda. Vi åt dem med socker till efterrätt, efter lunchen. Solvarma jordgubbar gör mig glad!!

Kl 11.00 i förmiddags kom en av läkarna hos AHS Viool hem till oss för att informera om hur de jobbar och vilken hjälp jag kan få av dem. Lars tog barnen med sig och åkte iväg en stund så att vi kunde prata ostört.

AHS = avancerad hemsjukvård
Viool = Vård, individuell omsorg och kvalitet

AHS Viool verkar helt fantastiskt. Om jag t.e.x skulle behöva få dropp, blod, injektioner, sondnäring etc, ja typ det mesta som görs på sjukhuset, så kommer jag i fortsättningen att få det hemma, av AHS Viools personal. Om AHS Viool bedömer att jag är så dålig att jag måste in på sjukhuset så kommer jag att slippa gå via Akuten och därmed bli inlagd direkt på en avdelning. Det är precis allt detta som jag hade velat uppleva när jag för några veckor sedan mådde så dåligt och åkte in och ut på akuten och olika kirurgavdelningar.

När jag kommer hem efter nästa behandling i Umeå ska jag höra av mig till AHS Viool för inskrivning hos dem. Jag kommer då att få en ansvarig läkare och en ansvarig sjuksköterska som kommer hem till oss och träffar mig och skriver in mig hos dem. Dessa personer kommer sedan att ha det övergripande ansvaret för mig när jag behöver deras hjälp.

Jag kommer även att få ett telefonnummer där jag kan nå personalen dygnet runt. Detta känns mycket tryggt och bra!

Dagen i övrigt har gått lugnt tillväga. Efter lunch följde vi med Per, Sofie och Hanna till Nordanålekparken. Barnen lekte och vi vuxna kunde sitta och surra. När regnet började ösa ner blev det glass inne på museet och senare färd hemmåt. Några maskiner tvätt och lite annat småstök har också hunnits med.

Imorgon kl 08.00 har jag tid för skiktröntgen av bröstkorg och buk. Alltså den röntgen där man ser hur behandlingarna har påverkat tumörerna. Jag har en olustig känsla att de har växt. Detta med tanke på att jag blivit försämrad i min högra arm, trots pågående behandling =(. Får försöka slå bort den känslan tills jag får beskedet av min läkare i Umeå.

1 kommentar:

  1. "kul" att du hittat till min blogg även om det är på grund av tragiska förhållanden. Jag kommer att följa dig från och med idag och jag hoppas att vi kanske kan hitta tröst i varandras bloggar och liv. Hemsjukvården är fantastisk. Nu när jag är på vårt sommarställe i Dalarna så kommer de från Rättviks MAH och hjälper mig. Hemma i Sthlm har jag också ett team som kommer SAH. Snart är det avspark på fotbollen!
    KRAM
    Elisabeth 3barns mamma med obotlig cancer och handikappad son.

    SvaraRadera