onsdag 20 juli 2011

FÖRSTA STRÅLNINGEN OCH PARKHÄNG

Visst förstår ni att jag har har det bra när jag får "hänga" med dessa två fina tjejer!! Fina Ulrika och lilla söta Saga. Idag åt vi lunch med tre andra tjejer, kompisar till Ulrika sedan förskollärarutbildningen. Vi köpte smarriga mackor på ett matställe där man får allt det man köper nedstoppat i en picknikkorg med tillhörande filt. Sen är det bara att gå ut och sätta sig i parken, som jag har glömt bort namnet på (rådhusparken??) och ha picknik. Mycket trevligt hade vi, trots att vindarna var lite kalla.

Kl 13.40 idag var det dags för min första strålning. Jag fick en del information innan där de bl.a. berättade att strålningen på kotan sker ur två lägen; bakifrån, direkt på kotan, samt snett framifrån. De är väldigt pedagogiska och informativa på strålningen. Kanon tycker jag, då detta är helt nytt för mig. Efter informationen var det dags att lägga sig på britsen på rygg för att bli fastspänd i den ansiktsmask som de göt igår. Masken är formad precis efter mitt ansikte och spänns fast hårt mot britsen så att man ska ligga alldeles still. På masken har de även ritat på olika ställen så att de vet var de ska stråla. Det är tur att jag inte har anlag för klaustrofobi för då skulle jag nog lätt få panik. Ligga fastspänd på en brits med endast ett litet hål för näsa och mun och inte kunna se. Sen blir man lämnad ensam i rummet när strålningen sker! Innan strålningen började togs återigen några översiktsbilder, precis som igår. Allt som allt tog processen ca 15 min, varav strålningen bara någon/några minuter. Jag kommer att få göra 7 strålningar, vilket bestämdes på röntgenronden idag. Detta innebär att jag måste ner må-ons även nästa vecka.

Än så länge går det ju ingen nöd på mig här nere i Umeå, tvärtom, jag har ju Ulrika och Sebastian som jag "hänger" med. Trevligt har vi och gott äter vi. Grillat två dagar i rad. I går natt sov jag över där och i morse åt vi en lång frukost, gilla, gilla!!

Imorgon kommer Mia, Anders och Söt-Juni med flyget hit till Umeå. De ska titta förbi här innan de åker hem till Ske-å, längtar! På torsdag blir det tjejdejt här i Umeå då bl.a. Fia kommer hit. På fredag åker jag hem. Jag måste säga; att för att vara här och strålas, så har jag det riktigt trevligt =)). Det gäller att ta vara på alla tillfällen!! Puss på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar