onsdag 31 augusti 2011

BEHANDLINGSDAG 2 AV 2

Den här pumpen förser mig med dropp och cellgifter.

Igår morse åkte jag ner till Umeå för att träffa min läkare och få behandling. Kl 9.30 klev jag in i läkarens rum för samtal innan behandlingen. Jag fick veta att mina blodvärden var tillräckligt bra för att jag skulle kunna få behandling, men att de ligger ganska pressade (är låga). Nu var t.o.m de röda blodkropparna låga, vilket de inte varit tidigare. Jag känner av det på så vis att jag är mer slut, och det är tungt att gå upp för trappor.

Vi pratade om min ökade smärta i ryggen och läkaren förklarade den med att tumörerna mest troligt har vuxit under sommaren. Det har ju pga olika omständigheter blivit väldigt glest med behandlingar under sommaren, tyvärr. Samtidigt får jag se det positiva i det, att jag har mått bra och att vi har haft världens bästa sommar, ever!!

Jag har väl också förstått att den ökade smärtan mest troligt beror på tumörtillväxt, men det blir så tydligt när någon, i det här fallet läkaren, uttalar det högt. Kändes lite tungt och sorligt igår, en stund efter läkarbesöket!

Jag kommer hädanefter att få ta en neulastaspruta efter varje behandlingstillfälle. Denna spruta stimulerar benmärgen att bilda vita blodkroppar. Min benmärg börjar vara trött efter alla behandlingar. Behandlades ju först i 8 mån, sedan uppehåll i två månader för att påbörja behandlingen igen nu i maj månad.

Nästa vecka ska jag få göra en skiktröntgen. Jag kommer ju då, att vid läkarbesöket därefter, vara inställd på att tumörerna växt, men tiden mellan röntgen och läkarbesöket kommer ändå att vara lite gruvsam. Jag hoppas verkligen att det inte tillkommit fler tumörer i lungorna! Det är lite av min skräck, att andningen ska bli påverkad. Men som sagt, jag väljer ju inte var tumörerna ska bita sig fast, för i så fall, om jag kunde välja, hade jag inte haft några tumörer alls!!

Just nu, i skrivande stund får jag andra dagens behandling. Jag har mått bra, både igår och idag! I går em/kväll var jag hemma hos Ulrika och Sebastian och hade det trevligt! Har sovit hyfsat bra i natt, trots allt cortison som jag fick igår! Snart får jag åka hem igen.

5 kommentarer:

  1. Hej Jenny!!
    Kul att träffa dig i går och som du ser hittade jag till din sida:) Vilken fin sida du har och mycket tårdrypande att läsa. Som jag sa igår vore det jättekul om du och Ulrika kom till mig nästa gång du är i Umeå. Hoppas du nu inte blev sänkt av gårdagens behandling. Stora kramar Jenny

    SvaraRadera
  2. Du gör det så bra som orkar gå igenom denna tuffa behandling, men förstår oxå att den är extremt viktig. Väntan på röntgensvar..fyy...
    Hoppas du mår bra efter dagens behandling och att du nu är hemma med dina fina :-).
    Kramar från Josefin

    SvaraRadera
  3. Ja, det är som du skriver, att man nästan förstått att tumörerna växer eftersom du har varit mer smärtpåverkad, men ingen vill ju att det ska vara så. Jag tänker på dig flera gånger per dag och skickar telepatiska styrketankar som jag hoppas att du tar emot... ;-) Önskar jag kunde göra något för dig och de dina, mer än att bara komma med "glada tillrop" om du förstår vad jag menar. Kramisar Monika...

    SvaraRadera
  4. Tumörer borde verkligen inte få finnas. Tänker på dig varje dag (och på Lars och barnen förstås).
    Kram Sara

    SvaraRadera
  5. Hmm, vilket skit. Håller tummarna att du inte har några monster i lungorna i alla fall. Skönt att få ha lungorna "i fred" för det tar mycket på orken.
    Nattikramen och hejja på.
    Elisabeth Ollas Mattsson

    SvaraRadera