måndag 29 augusti 2011

MERA ONT

Söta, fina Klara ville såklart också vara med på bild igår, på Viktors fotbollsmatch =).

Jag skrev igår att jag känner mig piggare, vilket jag också gör. Detta gör att jag är sämre på att se till att vila under dagen. Detta i sin tur gör att jag har mer ont i kroppen, eller rättare sagt i skelettet. Jag har så vansinnigt ont i vänster höft och bäcken, i svanken samt i hö arm. Har de senaste dagarna varit tvungen att ta en extra morfintablett/dag för att överhuvud taget stå ut med smärtan. På sikt måste jag nog öka upp det långtidsverkande morfinet (depolan) som jag tar morgon och kväll.

Tidigare när jag tog korttidsverkande morfin så blev jag så trött att jag var tvungen att gå och sova. Så är det inte nu. Kroppen har väl vant sig, antar jag. Känns bra att kunna vara vaken, hyfsat pigg och bra smärtlindrad. Smärtan försvinner inte helt, men så pass mycket att jag inte lider av den, vilket jag annars gör.

Idag har en ssk från AHS-Viol varit här och tagit prover inför behandlingen imorgon. Tyvärr var hon här lite sent. Proverna hann inte iväg för analys till Umeå under dagen, utan anlände till Umeå för analys vid 21 tiden ikväll. För en halvtimme sedan fick jag veta att det är ok att komma ner för behandling imorgon. Hade varit bra att ha vetat det lite tidigare under dagen så att man kan ställa in sig på att åka. Jag är även väldigt kvällstrött, så det är lite jobbigt att sitta och vänta på att klockan ska bli närmare 23.00, så att jag kan ringa till Umeå för provsvar. Men, men, det här är ju första gången som vi gör så här, att AHS-Viool tar proverna, är helt övertygad om att det kommer att funka smidigare nästa gång. Det var hur som helst en jättetrevlig och duktig ssk som var här och tog proverna. Det är som att alla som jobbar åt AHS-Viool är stöpta i samma form: professionella, trevliga, mjuka i sättet, helt enkelt bäst!!

Igår såg jag dokumentären om barn med cancer, tillsammans med Viktor. När programmet var slut var Viktor tårögd och hade massor med funderingar, såklart. Han undrade bland annat om hur jag skulle reagera om vi hade en hund, och den dog samtidigt som Viktor dog, vem skulle jag sörja mest. Jag försäkrade Viktor om att jag såklart skulle sörja honom mest. Vi pratade länge efter programmets slut. Vi grät tillsammans, och det kändes faktiskt som att Viktor öppnade sig betydligt mer än han brukar göra. Vi kom varandra ännu närmare, känslomässigt. Kan inte låta bli att tycka så synd om Viktor. Så ung, och måste brottas med de jobbiga tankar som han hela tiden går och bär på. Du gör det så bra Viktor, mamma älskar dig!

Igår kväll ville Viktor att jag idag skulle följa med honom till skolan och prata med läraren om att kan komma att bli ledsen under dagen, och vad det beror på (tankar på mig om att han är rädd att jag snart ska dö). I morse, när vi satt och åt frukost sa Viktor till mig att jag inte behövde följa honom till skolan. Han kände sig inte längre ledsen, och om han skulle bli det så skulle han skriva ner på en lapp, vad det är som gör honom ledsen, och sedan ge lappen till läraren. Viktor har fortfarande lite svårt att prata med andra än mig och Lars om sina känslor, så då känns det bättre att skriva ner dem än att berätta med ord!

Ikväll fick jag Karl Johan svamp av mamma, så till kvällsfika blev det rostade mackor med smörstekt svamp på. Behöver jag sägs att det var magiskt =)). Tack älskade mamma!

Nu ska jag packa inför imorgon och ons. Om några timmar kommer pappa och kör mig till bussen. Pappa har ju gått i pension nu, men han lär inte bli sysslolös =)!

Kram och god natt.

5 kommentarer:

  1. Usch vad jobbigt för tappra och lillgamla Viktor. Så liten, men så stor.
    Tänk att barnen är så stora i hjärtat....flera extra kilon tar dom på sig, bara för att! Älskade ungar, som man älskar så det värker.

    Jag hoppas du ska slippa ha sådär megaont Jenny, man vill ju liksom fokusera på annat. Sen att medicinerna dessutom tar fokus och ork från vardagen gör ju inte saken bättre.
    Håller tummarna att du SNART ska få vara mamma fullt ut och med på barnens alla bus.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Du tappra starka mamma...Du verkar vara en så stor och fantastisk mäniska och mamma. Önska att det fanns något som kunde underlätta för barnen i sådana här lägen.
    Jag tycker att ditt sätt att hantera allt är fantastiskt.
    Kämpa på!
    Tänker på er alla.
    Kramar från Strågatan

    SvaraRadera
  3. Kram tillbaka och godmorgon! (eller förmiddag). Hoppas att den här dagen blir så bra den bara kan vara, och att behandlingen i Umeå går bra. Jag blir tårögd när jag tänker på er, och framförallt på Viktor o hans reaktioner/funderingar/tankar. Önskar jag kunde trolla bort all smärta, både din fysiska och alls er mentala. Jag försöker ändå fokusera på det positiva (att morfinet hjälper och att Vioolgruppens personal är duktiga etc..) och jag vet att du gör det med, det blir ett sätt att orka med tror jag. Allt gott! /Monika PS... Vilken mysig bild på fina Klara!!!!

    SvaraRadera
  4. Älskar er! Ge ungarna en stor puss från Juni.
    Vi tänker på er hela tiden.

    Puss

    SvaraRadera
  5. Vi hade det så fint igår kväll när vi satt och tittade i Viktors babyalbum. han skrattade gott och det var så skönt. Han har så mycket omtanke om dig Jenny. Det är så skönt att han kan berätta hur han känner det.Klaragumman som morfar hämtar på förskolan nu bryr sig om dig också fast på ett annat sätt. Kram på dig Du starka duktiga och kloka Jenny.

    SvaraRadera