söndag 21 augusti 2011

BARNENS FUNDERINGAR

Viktor har den senaste tiden haft ganska svårt med koncentrationen och att fokusera på det som han håller på med för tillfället. Jag har funderat om det har med min sjukdom att göra eller om det är något annat som stör honom. Nu, ikväll, efter att ha pratat med barnen om min cancer, så är jag nästan övertygad om att Viktors okoncentration beror på att han funderar så otorligt mycket på mig och min sjukdom.

När barnen i kväll var i färd med att borsta tänderna började Viktor fråga hur många tumörer jag har i kroppen. Samma fråga ställdes förra veckan, och veckan därinnan, och veckan därinnan..............Han har ett otroligt stort behov av att veta just hur många tumörer jag har i kroppen. Det är väl, antar jag, ett sätt för Viktor att kunna känna att han har kontroll över denna övermäktiga situation. Vi räknade samman tumörerna, de i lungorna, i skelettet och i levern och kom fram till samma siffra som förra gången; 18st (1primärtumör och 17 metastaser). Han ville även veta om det tillkommit nån tumör som han inte visste om, vilket jag förklarade att det inte hade gjort. Jag frågade Viktor om han funderar mycket på min cancer just nu. Viktor säger då, att sedan jag blev strålad och hade på mig "den otäcka masken," (strålningsmasken som gjorde att jag låg still med huvudet under själva strålningen) så har han tänkt jättemycket på mig och min cancer.

Inte konstigt att pojken inte har varit riktigt sig själv!

Förlåt älskade Viktor, men mamma har inte förstått att just strålningen och den otäcka masken satte igång så mycket funderingar hos dig. Hade jag förstått bättre hade jag kunnat bespara dig en massa funderingar på egen hand!!

Jag tycker verkligen att vi pratar mycket, och öppet om min sjukdom, men nu inser jag ju att jag missat att Viktor i sin ensamhet gått omkring och grubblat och grubblat och grubblat. Inte konstigt att man då blir både ofokuserad, okoncentrerad, lättretlig, arg och ledsen!! Imorgon ska jag och Viktor sätta oss ner i lugn och ro och prata.

När jag så ikväll skulle lägga Klara, och hon hade lagt sig i sängen, tittade hon, med sina stora fina ögon, djupt in i mina ögon och frågade mig om man kan dö av cancer. Jag svarade att man kan dö av cancer. "Kan man dö av din sorts cancer, mamma"? (vi har pratat om att det finns olika sorters cancer). Jag svarade, att, ja, man kan dö av min sorts cancer. "Kan man dö av den sorts cancer som pappa har haft"? (hade testikelcancer när han var i gymnasieåldern). Nej, älskling, de flesta som får den sortens cancer får behandling mot den, och blir friska. Efter detta lilla samtal kramade jag om Klara och började gråta. Klara reagerade med att säga, "men mamma, du gråter ju, varför då?", sedan torkade hon mina tårar med sin mjuka lilla hand, strök mig på ena kinden och sa; Mamma, jag tycker att du har så stora, bulliga, mysiga kinder, det har du alltid haft.

Jag förklarade för Klara att jag gråter för att jag är ledsen för att jag har cancer, och att jag hellre skulle vilja vara frisk. Jag började även gråta för att jag blev så himla rörd och berörd av denna lilla, stora Klaras fantastiska klokhet! Tänk att vara 5 år och kunna ställa såna frågor som hon gjorde i kväll. Klara funderade även om jag kunde känna att jag hade cancer. Vi pratade då lite om att jag har ont i ryggen och i min högra arm, men att jag annars inte känner av min cancer . Klara frågade även; "Har du ont i magen av cancern, mamma, när du måste ta sprutor i magen varje dag".  Jag tar ju blodförtunnande sprutor subcutant, i magen, varje morgon pga av den blodpropp som jag fick i början av sommaren. Jag förklarade, vilket jag ju också gjort tidigare, varför jag tar sprutorna och försäkrade Klara om att jag inte har ont i magen men att det sticks lite grann precis när jag tar sprutan.

Viktor och Klara, jag är så glad att jag är mamma åt just er. Ni är mina fina skatter och jag älskar er mest av allt på jorden!!

8 kommentarer:

  1. Vika kloka barn du har, fast dom har ju en klok mamma ( och säkert en klok pappa ) så det är ju inte så konstigt. Jag tycker att ditt sätt att berätta och förklara om cancern är väldigt bra. Måste vara svårt att veta hur man ska säga och vad exakt man kan berätta.
    Stor kram <3

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara barn och vilka fina föräldrar! Kramar från Sara

    SvaraRadera
  3. Kramizzar till er alla <3
    Detta ska ingen behöva uppleva, berör så starkt
    Tänker på er, gråter med er
    Må ett under ske!

    SvaraRadera
  4. Ingen kan vara bättre mamma till dina barn än vad du är! Du gör ju allt och lite till för att de ska ha det så bra som de bara kan. Det vill inte säga lite det! Du möter deras funderingar på ett underbart sätt, men eftersom inte ens vi vuxna kan förstå vad som händer med dig, så är det ju inte konstigt att barnen återkommer med samma frågor, om och om igen. Å du... nästa år så "rumpar vi med" på allsången på skolstarten. Kramisar... /hon som odlar vass till nästa sommar där man kan gömma sig om man inte vill visa upp sig för omvärdlen.

    SvaraRadera
  5. Underbara Viktor och Klara! De bär på så många funderingar och kloka ord. Och du är en lika underbar mamma som är ärlig mot dem och pratar öppet med dem. Det kan inte alltid vara lätt för dig och Lars att veta hur ni ska tackla barnens funderingar. Men jag tror att öppenheten hjälper mycket, och de vet att de kan prata med er.
    Ni är så starka allihop och jag älskar er så!
    PUSS

    SvaraRadera
  6. Som mamma och mormor är detta en läsning som berör. Du med din styrka att kunna berätta för barnen, att ta deras ibland svåra frågor, visa att du gråter och ändå ge dem ett lugn just nu. Viktor och Klara som frågar och får svar. Det är inte alltid lätt att tyda barns reaktioner men det kan du. Kram, jag och pappa Gösta älskar dig så mycket.

    SvaraRadera
  7. Hatten av för Dig Jenny! Du är otrolig! Inte alla barn i samma situation som har möjlighet till sådan bearbetning! Styrkekramar!

    SvaraRadera
  8. Fin läsning som berör. Tårar rinner på mina kinder. Tänker på dig, dina barn och din familj.//Kram från Eva

    SvaraRadera