torsdag 11 augusti 2011

DET "SUGER FETT" ATT VARA ISOLERAD

Nu har jag tänkt klaga och gnälla!! Det är inte ofta jag gör det. Jag tycker mig ha ett ganska stort tålamod och ha överseende med saker och ting, men efter den här dagen är jag ganska less!! Jag ber om ursäkt om nån som läser den här bloggen jobbar på den avdelning där jag ligger. Ni gör alla säkert ert bästa (det vet jag att ni gör), men efter två dagar i total isolering behövs det inte så mycket för att stubinen ska brinna.

Jag ska börja med att kommentera bilden. Detta är min middag för dagen. Kunde ha varit hur bra som helst. Men, kolla in mängden soppa, denna bild togs innan jag började äta. Jag mätte med skedskaftet i soppan. Soppnivån mätte 1cm upp på skaftet!! Dessutom var den lilla soppskvätten iskall!!

När jag jobbade på en medicinavdelning här på sjukhuset som vårdade isolerade patienter, så var det ytterst viktigt att de isolerade patienterna fick sin mat först. Detta för att undvika att maten blev nerlusad med bakterier från andra patienter samt att den skulle serveras rykande het, även detta ur bakteriesynpunkt. I mitt fall så kan jag ju verkligen inte ha fått maten först!! Hon som kom in med soppan ursäktade sig med att "när det är soppa så öser folk på upp till kanten". Tror väl jag att de gör, om man ska bli mätt på det där blasket. Hur som helst, soppan fick tas ut och värmas upp igen, och det vet ju alla som kan nåt om kosthållning hur nyttigt det är ut bakteriesynpunkt!!

Har ju legat här sen igår, och sedan igår har jag sagt till varje person som kommit in i rummet, att tv'n inte fungerar! Endel har kliat sig lite i huvudet, tryckt lite här och där på tv kontrollen och konstaterat att "näe, den funkar inte. Endel har glömt bort vad jag sagt innan de gått ur rummet. Endel har sagt "men så här kan du inte ha det, isolerad och utan tv". Men tror ni nån har gjort nåt?! ICKET!! Jag har full förståelse att det på en kirurgavdelning finns viktigare saker att göra än att fixa en tv. Men så vitt jag vet så finns det vaktmästare på det här sjukhuset som inte vårdar människor, utan tar sig an det tekniska. Ett litet telefonsamtal bort, men det prioriteras inte!!

Så till nästa störande moment denna dag. Kl 8.00 i morse togs det nya blodprover. Jag har frågat efter dem under hela dagen, men ingen har haft tid att kolla. När jag frågade sista gången, den ssk som gick på för kvällen fick jag till svar att "jag vet ej hur dagens prover ser ut, men vi tar ju nya imorgon". Men så bra, men då kan man ju lika gärna ta prover varannan dag, och på så vis spara pengar åt landstinget!!

Nu, tillslut, för ca 15 min sedan kom en jättefin underläkare in och frågade hur jag mådde och berättade hur proverna låg. De vita har stigit något men jag är fortfarande infektionskänslig.

När jag slipper ur denna karantän hoppas jag att det dröjer länge innan jag måste isoleras igen!

7 kommentarer:

  1. Heja!!!!
    Det är helt rätt av dej att gnälla,vem skulle inte göra det om man satt instängd i ett rum.
    Dom som jobbar där har nog förstålse!
    I mina ögon är du en STOR KÄMPE som SÄLLAN klagar med tanke på allt du får gå igenom.
    Så stå på dej och gnäll lite grann det är du värd!
    Stor kram Fia

    SvaraRadera
  2. Gnäll på du Jenny. Helt befogat. Du borde ha en personlig-snygg-roomservice-kille som bara passar upp dig hela tiden. Och jag vet inte om jag skulle kalla det där för lunch. Nä, vad vill du ha. Ska jag åka på Krysset och be de förpacka det väl och så smugglar jag in det. Säg bara till Jenny. Stora styrkekramar till dig. Hoppas du har en dator att surfa runt på. Och en dvd. Annars borde det väl lätt gå att ordna. Säg gärna till Jenny. KRam igen. /Lena Degerman

    SvaraRadera
  3. Nämen guuud så bedrövligt med maten!!! Du har all rätt klaga!

    SvaraRadera
  4. Hugaligen...nu förstår jag vad du menar! Usch och fy. Skäm bort dig med något riktigt gott nu när du fått komma hem.
    Puss å kram!

    SvaraRadera
  5. Så bra att du skriver av dig, för du har så rätt att få klaga när det inte fungerar som det ska. Att ligga i det där hemska rummet, utan annat än ett hjärta på toadörren att stirra på skulle göra vem som helst galen. Så himla skönt att du nu får permis och jag håller tummarna att de fixar ett nytt fräscht rum med fungerande TV tills du kommer tillbaka. Massor med kramisar // Ingela

    SvaraRadera
  6. Kan bara säga att jag beundrar dig min älskade Jenny. Du visar så otroligt mycket go och sann ilska där det behövs. Älskar dig för den du är, liksom din familj och dina syskon.

    SvaraRadera
  7. Helt underbart inkägg! Inte det bedrövliga Du har tvingats stå ut med, men att Du visar att det verkligen "suger fett" och inte romantiserar för andras skull. Du ska inte be om ursäkt! Och jag håller tummarna att Du ska slippa isoleras igen!

    SvaraRadera