lördag 14 januari 2012

FÖRHÖJDA LEVERVÄRDEN

I måndags var AHS Viool här och tog prover. Dels för att kolla blodvärdet, då jag varit trött så länge, och även för att kolla levervärdena.

Blodvärdet var helt ok men bilirubinet (ett av levervärdena) var förhöjt, ligger på 70 och ska ligga under 10 eller ännu lägre, kommer inte riktigt ihåg.

Igår var min läkare från AHS Viool här och pratade med mig och pappa. På må ska jag göra ul på levern för att se vad det är som orsakar det höga bilirubinvärdet; antingen är det gallvägarna som är tilltäppta så att gallan ej kan rinna ut i tarmen utan sugs upp i blodet eller så beror det på att levervävnaden helt enkelt håller på att ge upp.

Om det är gallvägarna som är tilltäppta kan man åtgärda detta genom att operera in plaströr som leder om gallan ut i tarmen igen. Om det beror på det andra alternativet så finns det tyvärr ingenting att göra!

Cortisonet är höjt för att minska svullnaden över levern. Jag hoppas det hjälper, då levern är i vägen i magen!

I övrigt så myser jag så mycket jag bara kan med älsklings-Alva. Hon och bästa syster flyger hem i morgon. Jag kommer att ha sjukt mycket abstinens efter Alva (och efter Malin också, så klart) men mest efter Alva och hennes mysiga pussar, hennes goa leende, hennes mjuka kinder, ja till och med efter hennes illaluktande pruttar =)).

Till veckan har jag för avsikt att återuppta de dagliga promenaderna med pappa (fast det vet pappa inte om än =). Jag längtar efter frisk luft!!! Håll tummarna för att vädret är bra så jag kommer mig ut.

Ikväll gör vi egen sushi till middag, spännande!! Nu ska jag sova en stund så jag orkar med kvällen.
Skickat från min iPhone

6 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för dig Jenny och önskar att du får må bra och slippa smärta och trötthet. Njut av sushin och promenaderna.

    Många varma kramar
    Kusin Annika

    SvaraRadera
  2. Jag har oxå ätit sushi ikväll, köpt dock ;-). Kom ihåg att jgag gärna följer dig på promenad om du vill! Kram /Josefin

    SvaraRadera
  3. Håller alla tummar. Tänker mycket på dig.
    Kram från en okänd Anna

    SvaraRadera
  4. Hur är statusen på benen? Vet att du kunde vicka lite på ena foten före jul. Bättre eller sämre?
    Ursäkta om det är något du nämnt men i så fall har jag missat det.
    KRAMEN
    Elisabeth OM

    SvaraRadera
  5. håller tummarna å skickar en stor kram från Ulle med familj

    SvaraRadera
  6. Go kväll Jenny. Jag hoppas allt jag kan att du får rätt besked och att du kan få hjälp. Och jag håller bara med dig, inget går upp mot ett litet pusstroll. Sov gott och ha en skön prommis i morgon. Kram Lena D

    SvaraRadera