tisdag 24 januari 2012

FINA VÄNNER

Jag är berikad med underbart fina vänner. Idag har Fia och Olle och Camilla och Amanda berikat min dag. Jag är så glad att jag har er!!

Snart kommer hemtjänsten och hjälper mig så att jag får komma till sängen och vila. Börjar ha lite "träsmak" i rumpan =).

Världens bästa mamma har jag också. Hon ska åka till stan och handla div saker till mig. Mycket uppskattat. Älskar dig!!

Jag ska försöka skriva lite mer brev till barnen idag. Vill inte skjuta upp saker men inte heller stressa fram ett brev bara för att. Den rätta känslan måste på nåt vis infinna sig. På torsdag kommer AHS Viool hit med "det vita arkivet". Känns bra att börja fylla i det. Blir lättare för familjen att veta hur jag vill ha det vid begravningen etc. Man behöver ju inte fylla i allt, mer ha det som ett stöd.

Skickat från min iPhone

34 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Under natten som gått satt jag här vid din blogg och läste inlägg efter inlägg ända från det första. Hamnade här via en länk från Vimmelmammans blogg.

    Jag hade stunder när jag tänkte att nu orkar jag inte läsa mer men jag fortsatte ändå. Det gör ont i hjärtat att läsa om det som hänt och händer dig och tårarna rinner.

    Vilken inneboende styrka du har samtidigt som jag anar den sorg du känner. Tänk att det finns människor som du. Jag är full av beundran för dig.

    Hittar inte ord för vad jag ska skriva mer här eftersom jag känner en stark sorg för dig och din familj. Du är så ung. Det är så orättvist.

    Varm och stor kram till dig från en nybliven läsare av din blogg. Hälsar Nincasol

    SvaraRadera
  2. Å jag är glad att jag har dig! Kommer sakna dessa stunder enormt när de inte längre kan bli av. Torkar bort tårarna och hoppas vi hinner ses många gånger till! Kram

    SvaraRadera
  3. Du fina människa, jag vill inte kalla dig "stark", för du gör ju det du måste göra, är tvungen till. Men du är otrolig. Jag förlorade min älskade man i cancer för 10 år sedan, sorgen går aldrig över varken för mig eller barnen, men vi lever och lever ganska bra ändå.
    Jag har alltid fått heta "stark" - men det är jag inte. Jag har bara inte kunnat lägga mig ner och dö, eftersom vi har ett ansvar för de barn vi satt till livet.
    Kanske, kanske är det något som väntar oss efter döden? något bra? Vem vet, inte vi som fortfarande är på den här sidan.
    Många kramar, du går en väg som vi alla ska gå en dag - vi kanske ses? /anna

    SvaraRadera
  4. Stå ikke ved min grav og gråt,
    jeg er ikke der, jeg sover ikke
    Jeg er vinden som blåser
    Jeg er diamanter som glitrer i snøen
    Jeg er solskinnet på det modene korn
    Jeg er det milde høstregnet
    Når du våkner i morgengryet, er jeg der som
    fuglenes sirklende flukt
    Jeg er de funklende stjernene som skinner om natten
    Stå ikke ved min grav og gråt
    Jeg er ikke der
    Jeg døde ikke

    Sov gott när det är dags, fina Jenny! Jag ønskar dig mod inför den resan du har framför dig...<3

    SvaraRadera
  5. Kära Jenny,

    Mina ord känns futtiga, jag kan inte trösta.
    Önskar jag kunde bära din smärta så att du slapp.

    ~kärlek~

    SvaraRadera
  6. Vill så gärna skicka dig en varm skön kram Jenny hälsar Rosa.

    SvaraRadera
  7. Hej Jenny
    Vill skicka många många kramar till dig.
    Du är enastående vilken stark kvinna/Marianne

    SvaraRadera
  8. Fina Jenny,
    Hoppas den rätta känslan infann sig. Det är bra att du försöker att inte stressa. Antalet är inte det viktiga.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Fina Fina Jenny <3
    Du berör och ger en så många tankar...
    Du är så underbart Fin i hur du beskriver din familj och dina vänner <3
    Du har så många vänner som berikar ditt liv <3
    Tänk så många människor som Du , Finaste Fina berikar livet för <3
    Du ger så mycket Kärlek och så mycket Värme till så många <3
    Jag hoppas att Du kommer snuva elaka cancermonstret på massor av tid , att Du kommer att finnas med lääänge lääänge till <3 Hos alla dina Fina runt om dig , som berikar ditt liv och som Du berikar livet för <3
    Den dagen som inte alla Ni finns tillsammans längre så kommer du att finnas där , i allas deras hjärtan
    Alla Fina stunder och alla Fina minnen Ni har tillsammans kommer finnas där i hjärtat
    Alla Fina som finns kvar kommer känna hur Du kramar deras hjärta ibland när dom behöver det
    Jag VET att det är så <3
    Massor av stunder när jag behöver det så kramar min Älskade Finaste Mamma mitt hjärta så där varmt och gott , som bara hon kan <3
    Hon finns där... Så långt bort... Men ändå så nära...
    Och hon kramar mitt hjärta när jag behöver det...
    Jag känner det så nära och det riktigt håller om...
    Som varm bomull finns det massor av minnen och känslor som kramar om hjärtat när jag behöver det...
    Styrka Kärlek Hopp & Mod
    Från en annan Jenny

    SvaraRadera
  10. Fina Jenny, du fortsätter att beröra mig djupt. Massor med styrkekramar till dig! AnnaCarin

    SvaraRadera
  11. Jag älskar dig också,Jenny. Kan jag handla lite saker åt dig gör jag det gärna. Det kändes roligt att köpa nya tröjor till dig mitt i allt. Hoppas att de passar. Kram,kram,kram från mitt modershjärta.

    SvaraRadera
  12. Vill bara ge dig en stor KRAM /Ulrika

    SvaraRadera
  13. Jag och manga ar berikade med att fa ha dej som van! Haha minns du nar vi hade kusinfest pa brunnsgatan och vi hade burtrask bingo, du tog cykeln tror jag till ica for att "hamta" 500-hundringen! Och vi vackte nog halva stan och era barn nar vi ropa pa JE o Britta.. Haha! Vet inte varfor jag borjade tanka pa det idag! Men det var en rolig kvall!:) I alla fall, sov gott

    Kramar

    SvaraRadera
  14. Hej KÄRA Jenny! Följer din blogg och DU är helt OTROLIG med din kraft och ditt positiva tänk.
    Ta nu vara på varandra denna tid! DU och din UNDERBARA FAMILJ. Vi tänker på dig och de dina. VARMA KRAMAR !

    SvaraRadera
  15. Hej Jenny!

    Sitter här med tårar i ögonen efter att ha sträckläst din blogg från början. Förlorade min mamma i myelom för snart 6 år sen, så jag kan sätta mig in i hur du mår...

    Livet är så orättvist. Finner inga ord. Ville bara att du skulle veta att du finns i mina tankar & jag hoppas du hittar kraft att hänga med ett tag till!

    Många varma kramar från Värnamo.

    SvaraRadera
  16. Här är en till som är imponerad över din styrka för jag tycker du är otroligt stark, du gör mer än vad situationen tvingar dig till. Min älskade syster dog för inte så länge sedan efter att ha kämpat i 7 månader mot en aggressiv obtolig hjärntumör.
    Jag blir lite förvånad när folk skriver, i kommentarer, på ett sätt som om du redan vore död, det är du ju inte! En av mina starkaste känslor från resan jag gjorde med min syster (jag flyttade in i hennes rum på sjukhuset dâr hon låg hela sjukdomstiden = 7 månader)är att livet pågår till sista andetaget hur omständigheterna än ser ut.
    Med all min respekt och beundran för den kamp du för.
    Yvonne

    SvaraRadera
  17. Skickar lite goda tankar!

    /Maria

    SvaraRadera
  18. 1990 när jag gick vårdbiträdesutbildningen gjorde vi studiebesök på Fonus och fick "Vita arkivet". Jag fyllde i det då, till en början sådant som att min brorsa ska få mina LP-skivor och inte mycket mer. Men det får en att tänka till hur man egentligen vill ha det, eventuell organdonation, vad som ska skrivas i tidningen, kremering eller inte. Jag berättade det för min mormor och försökte få henne att säga hur hon ville ha det den dagen. Hon ville inte fylla i något vitt arkiv men sa till mig då att hon tyckte det var fint med en vit kista. Det lilla tyckte vi anhöriga kändes väldigt bra att veta - hon fick sin vita kista och vi behövde inte fundera mer över det. Sedan har jag läst en bok "tisdagarna med Morris" som bland annat handlar om en man som väljer att ha sin begravning medan han lever. Lite absurt kan tyckas, men han bjöd in till fest med god mat och dryck och alla anhöriga fick säga det de ville ha sagt direkt till honom, han ville helt enkelt själv få vara med och höra de tal som skulle hållas! Den boken fick mig att tänka till när svärfar fyllde 80 år. Jag valde att lägga ner det engagemang jag brukar lägga ner på "begravningsdikter" , till en dikt ägnad till honom under 80-års middagen. Kändes bra även under minnesstunden att veta att jag redan tillägnat honom en dikt medan han levde. Jag har till och med tänkt tanken att välja ut en egen gravsten! En sten jag själv väljer ut ute i naturen och som man kan låta få ingraverat i. Tänk vad det kan ändra sig. Förr kunde jag inte förstå ex makar som lät ingravera sitt namn i makens gravsten, tyckte det borde kännas läskigt. Nu kan jag förstå att det i stället kan kännas tryggt. Det är ju det enda som är säkert med oss alla - vi ska alla en dag dö. Klart vi ska kunna påverka så mycket som möjligt, det underlättar ju så mycket för de anhöriga också. Så passa på och se till att få sista ordet! =) Styrkekramar!

    SvaraRadera
  19. Alla ska vi dö, men ingen vill veta när. Så är det. Men det är helt omänskligt det du går igenom Jenny. Jag förundras din styrka så oerhört. Men släpp det som du inte orkar med. Vet inte vad vita lådan innebär, men släpp det som du kan. Det ordnar sig alltid ändå Jenny. Stora varma kramar till dig Jenny.

    SvaraRadera
  20. Hej Jenny,

    Jag har vandrat runt i din blogg nu på morgonen, bläddrat mellan månaderna och herregud, kära du vad du går igenom. Det gör ont att förstå vad du tvingas möta varje dag. Jag önskar jag kunde göra något. Annat än att bara läsa. Du har berört mig med din berättelse från den här delen av ditt liv, och from nu så bär jag dig i mina tankar. Du starka, modiga och fina människa, du är en riktig förebild!. Allt du gör och känner skall du göra på ditt sätt. Det är helt rätt.Jag skickar miljarder varma kramar! Gabriella

    SvaraRadera
  21. Godeftermiddag sötaste, starkaste.......... Jenny-gumman!
    Har nu oxå tagit del av din underbara, starka blogg!
    Känner tyvärr inte dig och bor i en annan del av landet, Malmö.
    Skickar dig alla mina varmaste kramar & tankar!
    Håll hårt dina små och mannen din!
    Hör av mig igen!
    Puss å puss
    /eva

    SvaraRadera
  22. Hej Jenny

    Imponerande att du kan finna styrkan att ta i tu med så svåra saker, man vet inte hur man skulle reagera själv om man vore i din sits. Svårt tänka mig att det finns så många med din gnista. Fortsätt leva och ta en dag i taget, gör det du vill och kan och kom ihåg att du är fantastisk !!!
    Många kramar och hälsa Lars / Helena

    SvaraRadera
  23. Hej Bästaste Jenny! Ville bara titta in till dig och skicka lite styrkekramar från Skåne! Jag är lika imponerad av dig varje gång jag läser din blogg. Så stark och så kärleksfull till alla i din omgivning. Hur kan man annat än tycka om dig trots att jag inte känner dig!
    Att fylla i det vita arkivet är fint av dig. Du verkar alltid tänka på de dina och jag hoppas att du skall må så bra det går länge till. Stora kramar och all styrka jag kan skickar jag dig.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  24. Gud sänder en ängel från himlen till Dig.
    En ängel som kan vaka över dig och torka dina tårar och smeka din kind när livet är hårt.
    En ängel som kan prassla med vingarna så du vaggas till söms, som håller din hand på livets krokiga stig.
    Som får dig att skratta och gråta och låter dig förstå att du aldrig är ensam.
    En ängel som låter kärleken brinna klart inom dig och håller ditt hopp uppe, som ger dig ork och energi.
    Men som framför allt låter dig veta att Du är unik och värd allt gott!
    Ängeln får dig att minnas de du mist i livet...en doft...en aning... ett minne...
    låter dig veta att de finns där och ser dig. Och den dag du åter ska möta de du mist finns din ängel där för att visa vägen.
    Tveka aldrig att prata med din ängel, den hör dig.
    Om du lyssnar precis när du ska somna så hör du den viska!

    SvaraRadera
  25. Jenny,du berör så ofantligt!!! Varje mening fyller mig med beundran och djupaste skräck och sorg!!! Vita arkivet,brev till barnen...olidligt... Jag kan inte ens föreställa mig vad du och din familj går igenom,vad ni pratar om,hur det känns,vad ni gör,svar från älskade barn,förbereder...jag förbannar alla sjukdomar som splittrar kärlek och liv!!!!
    Men nu är det som det är och jag önskar dig massvis av kärleksfulla stunder.

    SvaraRadera
  26. Tänker på dig och din familj. På den fantastiska människa du är. Att din älskade familj för evigt kommer att ha dig i sina hjärtan även den dagen du inte är mitt ibland dem rent fysiskt. Där du får lov att vara med dem vid alla de viktiga dagarna, vid de svåra dagarna och vilken annan dag det än må vara. Jag önskar er kärlek och skratt.

    SvaraRadera
  27. Ett "underverk/mirakel" måste du vara Jenny, så sjuk och sårbar men orkar finna glädje och lycka i denna svåra stund.
    Jag önskar dig all lycka och glädje.
    Som du berör med dina ord om både gläje och sorg har ingen kunna berör mig förut.
    Miste min mamma för 10 år sedan till den jävluska sjukdom.
    Jag fick inget brev av henne, någonting som jag blir så glad över att du skriver ett till dina barn.
    Många tankar dig, din familj och framförallt till dina barn!

    SvaraRadera
  28. Tänker på dig så här på fredagskvällen och undrar hur du har det. Hoppas du har frid i själen, din familj kring dig och skratt mitt i allt. /Elisabeth

    SvaraRadera
  29. Kikar in till dig och tänker på hur futtigt livet kan vara, så sorgligt att du inte kan få vara frisk och bara njuta av livet.

    Så ledsamt att du är sämre.
    Stor kram och tack för att du delar med dig.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  30. Tänker också på dej många ggr om dan. är inne å kikar här då och då och undrar hur det går för dej. Kram,kram och kram igen från en främling i Kungsbacka

    SvaraRadera
  31. Följer din blogg sedan en tid tillbaka. Läser och gråter. Hur fint du skriver. Kikar in flera gånger om dagen och undrar hur du mår. Hoppas att du får många fina stunder med din fina familj. Styrkekramar från en annan mamma i Uppsala. /Malin

    SvaraRadera
  32. Finner inte riktigt några ord... det är lika overkligt varje gång någon hamnar i din situation. Det känns nästan ofint att läsa, men jag vet varför jag skrev, och förmodligen varför du skriver. Alla tankar och värme till Er.

    Kram Ida

    SvaraRadera
  33. Känner dig inte men känner otroligt starkt för dig och din familj. kram

    SvaraRadera
  34. Fint "Stasa"
    Kram till dig och till din familj också som behöver många i denna svåra stund.
    Jenny, du kommer finnas kvar i mina tankar , ingen glömmer ngn som berör.

    SvaraRadera