onsdag 16 november 2011

KONTENTAN AV UMEÅBESÖKET

I en tokvarm färdtjänstbuss åkte jag och mamma till Umeå igår. Solen gassade in genom rutorna och luftkonditioneringen lyste med sin frånvaro. Lars och pappa provkörde vår "nya" bil. En ford focus -06:a.

 Kl 12.00 var jag kallad för att träffa läkaren. Väl i Umeå fick vi veta att läkarsamtalet skulle bli först kl 14.00. Riktigt irriterande!!

Vi gick till lasarettsrestaurangen och åt lunch för att få tiden att gå. I restaruangen träffade vi Camilla och Mattias med familj, trevligt att hinna surra litegrann!!

Kl 14.00 infann vi oss på det rum där vi skulle träffa läkaren, samma rum på samma avd där jag var inlagd under vistelsen i umeå. Numer kallar jag det rummet för ångestrummet, pga den ångest jag upplevde där, då jag var inlagd. Jag klarade mig dock utan att få ångest igår. Under samtalet fick vi träffa både min läkare som jag haft sedan jag blev sjuk och en annan läkare som jag träffade mycket under vistelsen i Umeå, då jag blivit förlamad.

Ingen av de båda läkarna kan hitta hitta argument för att fortsätta cellgiftsbehandlingen. De vägde fördelar mot nackdelar med cellgiftsbehandlingen och nackdelarna vägde över, vilket talar emot en fortsatt behandling. Om jag skulle vilja fortsätta min behandling ändå, så motsätter sig inte läkarna det, men de står fast vid att det nu inte kan motivera till fortsatt behandling.

Jag följer läkarnas råd.

Kontentan blir alltså att jag nu ej kommer att ta någon mer cellgiftsbehandling. Jag har kommit in i en ny fas i min sjukdom. Nu ska jag förhålla mig till detta. Tidigare har jag varit trygg i min cellgiftsbehahdling med allt vad det inneburit. Nu vet jag ju vad som förr eller senare kommer att hända. Jag frågade läkarna hur lång tid de trodde att jag kunde leva utan behandling. Detta ville ingen av dem svara på, då de ej har någon uppfattning om detta. Jag frågade även hur man märker att kroppen börjar "lägga av". Fick till svar att jag kommer att bli tröttare och tröttare, aptiten kommer att bli sämre osv.

Trots det besked som vi fick av läkarna igår, så var det ett fint samtal.

Just nu mår jag bra fysiskt. Psykiskt har jag även kommit upp så pass mycket att jag känner igen mig själv. Jag kan glädjas åt saker igen, vilket jag inte kunde för ett par veckor sedan. Helt underbart!! Jag har gått från att ha dödslängtan till att vilja leva fullt ut. När jag mådde som sämst pratade jag om att om det fanns en knapp som skulle göra att jag dog, så skulle jag utan tvekan trycka på den. Idag är jag så himla glad att det inte fanns en sån knapp. Idag inser jag hur mycket jag har att leva för. Jag vill inte dö, jag vill ju leva.

Jag vet att min tid här på jorden är begränsad. En jobbig tanke att tänka på. Mitt mål med den tid jag har kvar är att leva fullt ut, ta vara på tiden, ej lägga energi på sånt som ej är värt att lägga energi på, umgås med familj och vänner.

Carpe Diem!!

34 kommentarer:

  1. Har kikat in här flera gånger idag, det gör jag förvisso varje dag, men nu var jag så nyfiken på hur det hade gått i Umeå. Jag är glad att du känner dig som dig själv igen, att du vågar leva - och leva fullt ut ! Det gör däremot ont i hjärtat att du skriver att sjukdomen är i en ny fas och att det inte finns några behandlingsmöjligheter, ja annat än ångestdämpande och smärtlindrande å så naturligtvis.

    Återigen så vill jag säga att du är otroligt stark, även när du mått som sämst nu så har du vågat visa din smärta och vågat prata om den. Det är styrka i det också !

    Jag skulle gärna ses här framöver om du känner att du har tid, lust och framför allt ork ?

    Jag tror också att det kan vara bra att inte ha nån tidsplan för hur lång tid man har kvar. Då blir det mer en nedräkning till slutet. Du kommer nog, när det väl är dags, att gå med flaggan i topp - på ditt sätt men jag hoppas att det dröjer så det är en himla tur att du inte hade nån selfdestruct-button att trycka på. <3

    Kram / Mariah

    SvaraRadera
  2. Fint skrivet...jag blir så starkt berörd av din blogg och dina tankar fast jag inte känner dig. Du är en kämpe som lämnar starka avtryck var du än befinner dig. Kram

    SvaraRadera
  3. Fina Jenny! Tänker mycket på dig och de dina. Stora kramar från Elinor

    SvaraRadera
  4. Vi är så lyckliga över att du "hittat tillbaka"! Du är en otrolig människa som åter igen visat din styrka! Tänk vilken bloggare du är också, du lyckas verkligen få fram hur du verkligen känner och mår. Supermysigt att ses! Kram i massor /Camilla

    SvaraRadera
  5. Åhh så underbart att du kan glädjas igen! Du är en sådan fantastisk människa Jenny! Hoppas vi kan ses någon dag :). Stora kramar Caroline

    SvaraRadera
  6. Kramar från Josefin

    SvaraRadera
  7. Ytterligare kramar från Monika

    SvaraRadera
  8. Skönt att ditt gamla jag har kommit fram igen! Hörde att du fått besök från jobbet och de hade haft så trevligt!
    Hoppas att du får fortsätta må bra, trots din fruktansvärda situation.
    Kramar i massor
    //Carina L

    SvaraRadera
  9. Hej Jenny. Jag är din mammas bästis från uppväxten i Långsele och heter även jag Christina. Jag följer din blogg. Blev så glad när jag såg att du åter skriver. Du verkar vara en fantastisk människa och jag är övertygad om att du är och har blivit en förebild för många människor med ditt sätt att vara och resonera. Önskar,tyvärr bor jag för långt borta, att jag kunde få träffa dig och ge dig en stor varm kram. Den kommer här via nätet istället.Stor varm kram från Christina i Örebro

    SvaraRadera
  10. Vilken styrka du besitter, glöm inte det!!
    Helt otoligt,hälsa Lars. Stora kramar / Helena

    SvaraRadera
  11. Blir så glad för din skull att din livsgnista kommit åter,trots alla motgångar.Det är verkligen inte alla som skulle orka som du gör...kämpa på och fånga dagen,kram Cecilia

    SvaraRadera
  12. Det är helt otroligt vilken fantastisk människa du är!!! KRAM

    SvaraRadera
  13. Kramar från Veronica

    SvaraRadera
  14. Du är den viljestarkaste, optimistiska och mest jävlar anamma till människa jag känner. Du klarar allt. Massor av kramar och så ses vi snart :)
    /Ulrika och Saga m.fam

    SvaraRadera
  15. Håller med föregående, du är en helt fantastisk människa med så mycket kloka tankar och så mycket livsglädje trots den hemska situationen du befinner dig i. Du har verkligen berört mitt liv mycket. Skönt att ångesten håller sig borta och att du kan uppskatta det fina runt omkring dig! /Jenny

    SvaraRadera
  16. Jenny: Jag blir oerhört imponerad över ditt sätt att hantera detta fruktansvärda du och din familj är i. Du är så klok, lägg energin på familjen och vännerna, det finns så många som bryr sig om dig och vill stötta er. Du vet att vi finns här och gärna vill träffas om det är så att du orkar och vill men känn ingen press! Många Kramar Kåge-Linda

    SvaraRadera
  17. DU är en enastående person!!!

    SvaraRadera
  18. Carpe Diem Jenny! Det stridsropet ekar högt och ljudligt och kommer att ge resonans under lång tid. I sanning.
    Kusin Ulrika

    SvaraRadera
  19. Starka underbara Jenny.

    Manga kramar fran mig

    SvaraRadera
  20. Absolut, carpe diem ! Trevligt att se dig.
    Kram Åsa F.

    SvaraRadera
  21. Du har det inom Dig, livsglädjen och styrkan och kärleken som övervinner allt! Angående knappen du skriver om så bekräftar det just vad jag tänkt och tror, att man inte ska ha tillgång till en sådan knapp då man inte tänker klart i en krissituation. Vilken TUR att det inte fanns en sådan knapp! Det vänder Jenny! Och vilken tillgång din berättelse ska vara för andra i samma situation! Hatten av för Dig Jenny och nu unnar Du Dig livets vardagliga godbitar och tar åter makten över Ditt liv! Du har nog mer livskvalitet än vad många andra har. Styrkekramar!!!!

    SvaraRadera
  22. Kramar i mängder !

    Anneli Tarén

    SvaraRadera
  23. Du är en fantastisk människa, Jenny!
    Kram AnnaCarin

    SvaraRadera
  24. <3 berörd som alltid

    SvaraRadera
  25. Du är fantastisk!
    Önskar av hela mitt hjärta ett under för dig
    Kram
    Liz

    SvaraRadera
  26. All styrka och värme till dig som kan njuta av livet här och nu. Fler av oss borde lära sig att befinna sig i nuet, ingen vet vad som ligger framför oss. Kloka du som inser att det är nuet det handlar om. Tänk så imponerande att du lyfte dig - du är stark!!!
    Kramar till dig.
    Anna i Helsingborg

    SvaraRadera
  27. Imponerande! Vilken kvinna du är! Så lycklig att läsa att du har kraften att säga: jag vill leva, njuta av livet och allt vad det innebär. Du är en kvinna med stort hjärta och en enorm vilja. Tusen kramar till dig<3 //Helena Å

    SvaraRadera
  28. Det är så härligt att läsa att livslusten har kommit tillbaka. Jag vet inte hur jag skulle reagera i din sits. Vi känner ju inte varandra så, jag vet "bara" vem du är. Jag är så imponerad av din styrka. Många kramar

    Sara Persson, Skellefteå

    SvaraRadera
  29. Fina, fina Jenny! Blev så glad när jag träffade dig häromdagen och fick ge dig en kram! <3 Blev också väldigt ledsen, jag kommer aldrig att kunna acceptera att människor måste genomgå detta! Behåll din glädje till livet, du har så fantastiskt många runt omkring dig som älskar dig! Du vet var jag finns om du vill prata, skratta, fika, gråta...ja, vad som helst!
    Kramar Carina Svedberg

    SvaraRadera
  30. det du förmedlar ger en ny definition av meningen och ändamålet med livet. Sänder kärlek och omtanke via datorn, Styrkan och kraften som finns i dig kommer att överleva oss alla. Kramisar i massor till dig.

    SvaraRadera
  31. Kramar i massor från mig till dig./Sofie

    SvaraRadera
  32. Först " du är en alldeles fantastisk person", så stark, så modig och så vacker.
    Vill gärna slå ett slag för att du tar kontakt med en dr Ulf på Karolinska, som hjälp en mkt svårt sjuk man. Se Malou von sivers program om cancer denna vecka, bl a torsdag och fredag, se och om du orkar, mejla dem och lyssna av om det finns mer hjälp. Forskning går framåt och allt händer så snabbt. Önskar dig all lycka!

    SvaraRadera
  33. Kramar från Therese.Tänker på dig massor,härligt att höra att livslusten brinner igen, carpe diem!!

    SvaraRadera
  34. Rätta takter!
    mvh Krister

    SvaraRadera